9 December 2009 Scris de:

Website review comparat: autovit.ro Vs. mobile.de

Lumea auto-moto e una in care de zeci de ani incoace se intreprind afaceri de succes, generatoare de profit. Cel mai bine, acest tip de afaceri se pozitioneaza pe segmentul de vanzari al masinilor folosite, adica second-hand. Si in scopul inlesnirii acestor activitati, internetul a oferit in timp portale care sa serveasca pe post de spatiu de manifestare sau mediator – intermediar al activitatilor, oarecum asemanator cu o bursa, doar ca de masini si nu de bunuri si valori mobiliare. Si cum era de asteptat, acest tip de portale, care la urma urmei sunt niste afaceri in sinea lor, au aparut initial in occident si abia mai apoi in Romania, pe baza modelelor de constructie si functionalitate occidentale.

Asadar, astazi luam in discutie, intr-un mod comparativ doua astfel de portale, unul din occident si altul din din spatiul mioritic, autohton: mobile.de si autovit.ro. Si deoarece continutul si obiectul de activitate – luate de la cap la coada – ar necesita ani buni de dezbateri, vom discuta putin pe marginea interfetei grafice si a detaliilor de acuratete vizuala si a proceselor si a procedeelor tehnice aflate la baza celor doua portale. Care procedee tehnice au ca scop indeplinirea a doua elemente simultan: functionarea tehnica fara cusur a site-ului din punct de vedere al programarii tehnice cat si sprijinul pentru design prin folosirea unor coduri generatoare de componente vizuale mai mult sau mai putin interactive (meniuri, casete de cautare, structurare de rezultate, template al informatiilor oferite, tehnici de afisare) ca sa sprijine din punct de vedere vizual site-ul atunci cand situatia o impune.

Inainte de a porni la drum in evaluarea celor doua portale, trebuie explicat ca fiecare componenta luata in calcul va fi evaluata cu unul din cele 5 calificative de rating:

  • Asa da! (nota 5 din 5)
  • Impresionant… (nota 4 din 5)
  • Mda, aproape cum trebuie… (nota 3 din 5)
  • De ce, Doamne, de ce?! (nota 2 din 5)
  • Doina de dor si jale… (nota 1 din 5)

1. Interfata grafica si detalii de acuratete vizuala

Fiind portale destinate cu precadere anunturilor si tranzactiilor din lumea auto-moto, cele doua site-uri ar trebui sa fie cu precadere placute vederii, cu elemente bine structurate si separate individual, pentru ca potentialul client-vizitator sa poata gasi cu rapiditate si usurinta informatia care-l intereseaza.

a) Continut

In acest scop, mobile.de se delimiteaza clar in a fi superior la structurare vizuala inca de pe home-page, punand la dispozitia vizitatorului de la bun inceput un motor de cautare complex si agregat inca din meniul aerisit, clar si bine evidentiat vizual. Toate grupele de informatii cu potential sporit de utilitate se gasesc deja din meniu si nivelul de detaliu este multumitor, acoperind majoritatea aspectelor necesare.
Un mare avantaj pentru mobile.de este faptul ca are o interfata vizuala user-friendly bazata pe imagini, butoane si usurinta in utilizare. Optiunile puse la dispozitia vizitatorului sunt clare si intuitive, facand navigarea mai usoara, atunci cand vine vorba de cautare.

In schimb, autovit.ro iti lasa in gand, dupa prima impresie, spiritul specific mioritic-carpatin de a face lucrurile de mantuiala, pe fuga, ingramadit si in spiritul “las-o ba, ca merge-asa!”. Vizual vorbind, autovit.ro sta, dupa umila mea parere – de om care-a lucrat cat de cat cu teoria si practica de web-desing – foarte prost. O regula de baza a oricarui site web care vrea sa atraga cititori, vizitatori, clienti e ca trebuie sa fie placuta la vaz. Dupa cum se poate observa, autovit.ro iti “agreseaza” retina prin folosirea intensa a culorii rosii pe fundal alb. Un contrast si o combinatie nu tocmai placuta cromatic, din punctul de vedere al oricarui utilizator din spatele monitorului.

De altfel, meniul este simplist in natura sa, fiind bazat strict pe link direct, fara a avea vreo componenta vizuala de inlesnire a navigarii. Amplasarea lui nu ofera o buna vizibilitate a optiunilor la orice moment al navigarii si accesand anumite componente ale portalului, meniul principal chiar e inlocuit in anumite situatii de alte meniuri contextuale, care ar trebui evidentiate altfel. Parerea mea e ca meniul principal trebuia facut permanent vizibil in partea de sus a site-ului, cu vizibilitate constanta oriunde pe site pentru o eficienta mai sporita in navigare. Highlight-urile de selectie sunt, de altfel, la fel de brutale ca si restul designului portalului prin gri-ul agasant si monoton utilizat pentru focus. Aspectul general vizual al site-ului este “ca din topor”, facut parca in graba, aducand aminte de un site proiectat – parca – de un novice absolut, aproape in spiritul html-ului si php-ului “de balta”. Ca si continut logic, insa, informatiile sunt foarte precise si utile.

Comparatie vizuala:
mobile.de homepage:

mobile.de homepage

autovit.ro homepage:

autovit.ro homepage


 

Rating de continut:
-> autovit.ro : De ce, Doamne, de ce?!
-> mobile.de : Asa da!

b) Detalii tehnice de design

  • FavIcon-ul mobile.de este usor de distins, avand o legatura lesne de inteles cu numele si continutul site-ului, pe cand FavIcon-ul autovit.ro este o pana roz. Adica nu prea are legatura sau relevanta fata de continutul si imaginea cu care portalul ar trebui sa se asocieze si sa se identifice. Si de obicei, FavIcon-ul coincide cu sigla comerciala a firmei pe care o reprezinta, aspect care evident nu este respectat ca si imagine comerciala de portalul autohton
  • Diferentierea de link-uri fata de text este facuta bine pe mobile.de fiind evidentiata prin simbolul “>“, cu schimbarea de culoare in portocaliu si subliniere la trecerea cu mouse-ul deasupra link-ului. Pe autovit.ro linurile nu se diferentiaza prin nimic din punct de vedere vizual, fiind foarte usor de confundat cu textul general. Singura modificare observabila este schimbarea cursorului mouse-ului la trecerea cu mouse-ul deasupra link-ului si colorarea acestuia in albastru (aspecte default de navigare in browser, dar neinteligibile de la prima vedere). Dar asta tine strict de hazard, incat utilizatorului nu i se indica in nicio forma sa scaneze activ prin mouseover zona respectiva, avand asadar un “awareness” scazut
  • Reclamele prezente pe ambele site-uri sunt bine plasate, sunt in corelatie sau conexe cu interesul si scopul vizitei pe portal
  • mobile.de e struturat pe principiul unui site cu publicare bazata pe articole in timp ce autovit.ro e construit pe o structura de pagina noua pentru orice detaliu, ceea ce duce la o incarcare mult mai mare a continutului deoarece acesta este afisat integral
  • Necesitatea scroll-ului in pagina autovit.ro este iminenta si pregnanta, spre deosebire de mobile.de unde informatia e mult mai bine agregata si structurata (pe baza de articole). In schimb, insa, partea tehnica a portalului functioneaza eficient si fara cusur, asa cum ar si trebui, de altfel.

Rating detalii tehnice de design:
->
autovit.ro: De ce, Doamne, de ce?!
-> mobile.de: Impresionant…


2. Procese si procedee tehnice de functionare in background

a) considerente generale

Avand un aspect vizual “muncit”, e lesne de ghicit ca mobile.de foloseste artificii si procedee tehnice pentru imbunatatirea calitatii navigarii pe pagina. Platforma de baza este PhP si foloseste elemente grafice care sunt realizate atat in Java (caseta de cautare facuta “custom”) cat si in Flash (zonele de advertoriale dinamice).
De altfel, contine meniul principal fix si are ceea ce in termeni tehnici se numeste “bread crumbs” care  ajuta la o mai buna localizare si navigare in interiorul site-ului. De asemenea, ajuta si la ancorarea dinamica rapida in cadrul partilor de site vizitate pentru a ajunge la articolul dorit.
Fiind portal cu destinatie de utilizare internationala, contine optiune de schimbare de limba, ceea ce duce la modificarea variabila a datelor afisate, inclusiv la partea legislativa si a filtrelor specifice. Acest lucru inseamna orientare spre client si cunoasterea si intelegerea publicului tinta si a nevoilor sale, caruia portalul ii deserveste.

autovit.ro foloseste aceeasi platforma PhP, insa fara artificiile tehnice de optimizare a navigarii, fara a da posibilitatea urmaririi dinamice a navigarii. Revenirea la pagina principala se poate face mai anevoios decat la omologul sau de origine germana, doar prin re-accesare de link catre pagina principala din meniu sau din re-tiparire in bara de adresa a portalului. De exemplu,  daca se acceseaza coltul de legislatie si se incearca revenirea cu butonul “back” din browser, pagina va face doar refresh. Inclusiv din punct de vedere tehnic, autovit este creat in baza strictului minimalistic necesar de functionare, inclusiv pe partea tehnica, nu doar ca si design.
Advertorialele sunt practic fisiere GIF cu ancorare in adresa destinatarului, fiind statice, de mici dimensiuni si ne-diferentiate spatial in cadrul paginii ca si un grup aparte.

Rating considerente generale:
-> autovit.ro: Doina de dor si jale…
-> mobile.de: Asa da!


b) Eficienta filtrelor de cautare

-> autovit.ro: aparent, un JQuerry rudimentar cu ad-sense aleator embedd-uit in formularul de cautare;  functioneaza in schimb din punct de vedere tehnic fara cusur. Ca design, insa, sufera simtitor.
-> mobile.de: actualizare dinamica in cautare, in timp real (chiar si cand alegi filtrele de selectie); permite posibilului cumparator actuni direct din vizualizarea anuntului : contactarea proprietarului, gasirea unei modalitati de creditare, finantare leasing, asigurare si salvare a autovehicolului cautat si gasit; Permite cautarea in paralel a 3 tipuri de masini diferite, pentru comparare live intre rezultate.

Rating eficienta filtre:
-> autovit.ro: Mda, aproape cum trebuie…
-> mobile.de: Asa da!


c) Structurarea rezultatelor si expunerea la risc prin credibilitatea continutului

In cadrul mobile.de rezultatele apar structurate in forma de thumbnails cu descrierea generala a anuntului. Accesarea unui rezultat deschide profilul automobilului (obiect folosit ca template pentru afisarea fiecarui autoturism in parte), prezentandu-ti optiuni multiple (mai exact cate un tab separat pentru fiecare optiune) precum informatiile tehnice, poze suplimentare, date de contact si formular de contactare a vanzatorului, formular pentru cerere de creditare bancara si cerere pentru fuinantare prin leasing.

Ceea ce inseamna in mod automat asigurare inclusa, verificare tehnica la zi si la standarde normale de functionare precum si garantie TUV (un fel de RAR al germanilor, cu teste de inspectie tehnica periodica mult mai aspre decat in Romania) de circulatie si functionare extinse international. Ceea ce inseamna in mod automat expunere scazuta la neplacerile si riscul cumpararii unui produs defectuos prezentat in mod fraudulos si inselator.

Pe autovit.ro, in schimb, rezultatele se intorc intr-o tabela cu linkuri catre pagina simpla a fiecarui autoturism gasit in urma aplicarii filtrelor. Formularul de prezentare al autoturismului este infinit mai saracacios in toate privintele fata de omologul german, fiind aproape in totalitate rigid, marcat de lipsa de interactivitate. Nu exista formular de contact direct catre vanzator (ci doar datele lui personale de contact – de obicei un simplu numar de telefon mobil) si nici macar nu se pune problema existentei unor optiuni de creditare prin banca sau obtinere de elasing direct prin intermediul portalului. Oarecum o pagina simplista de net cu cateva detalii, bazata pe un template rigid de informatii necesare, de “teaser” in care esti fortat sa pui mana pe telefon pentru a afla detalii suplimentare cruciale, care puteau fi pur si simplu afisate intr-o lista mai cuprinzatoare a detaliilor tehnice ale autoturismului.

De obicei, acest aspect pune cumparatorul in situatia delicata de a fi pacalit cu 2-3 poze stilizate, riscand sa faca o afacere proasta, pentru ca disclaimer-ele portalului mentioneaza ca nu se garanteaza in niciun fel calitatea produsului oferit spre vanzare, accesta din urma fiind in mod exclusiv responsabilitatea vanzatorului, alaturi de furnizarea detaliilor specifice autoturismului. Ceea ce predispune enorm la risc cumparatorul final, aceasta consumand resurse pentru a se asigura de starea autoturismului pe care intentioneaza sa-l achizitioneze.

Rating structura si expunere la risc:
-> autovit.ro: Mda, aproape cum trebuie…
-> mobile.de: Asa da!



3. Recomandari si concluzii

a) Media evaluarilor:

-> autovit.ro: De ce, Doamne, de ce?! cu tendinte aparente de imbunatatire (scor mediu general 2,20)
-> mobile.de: Impresionant… indreptandu-se inspre Asa da! (scor mediu general 4,80)


b) Recomandari

Pe scurt, desi obiectul de activitate al ambelor portale este acelasi, omologul roman mai are inca multe aspecte de recuperat, avand in vedere utilitatea informatiilor, gruparea acestora, modul de expunere catre vizitator si orientarea catre nevoile acestuia. Profilul utilizatorului obisnuit al unui astfel de portal este in general cel al unui om mai putin priceput in tehnicile IT, de aceea o mai buna structurare si o reorganizare vizuala noua, in favoarea nevoilor vizitatorului ar fi mai mult decat de bun augur.

Procesele tehnice de altfel ar putea suferi cateva imbunatatiri mici, dar simtitoare si de efect pozitiv pe termen mediu si lung. Acestea ar afecta pozitiv inclusiv actiunile de SEO prin curatarea si structurarea mai buna atat a codului cat si a continutului, facand web-site-ul mai “crawler-friendly” in acelasi timp, deci cu rezultate mai bune in cautari pe viitor.

Avand in vedere cele peste 24 de milioane de afisari din ultima saptamana incheiata, conform statisticilor de pe trafic.ro, pagina ar putea fi substantial imbunatatita pentru a fi orientata mai mult spre client – vizitator intr-o maniera mai eficienta, pentru ca la fel ca si in vanzari, un client – vizitator multumit va reveni si te va recomanda. De asemenea, crearea unui forum de discutii asociat portalului ar fi de bun augur pentru fundamentarea comunitatii.

VN:F [1.9.15_1155]
Rating: 5.0/5 (5 votes cast)
Website review comparat: autovit.ro Vs. mobile.de, 5.0 out of 5 based on 5 ratings

Etichete: , , , , , , ,

  1. Evol a scris pe 9 December 2009

    Foarte bun articolul.
    Clar ca autovit.ro sta foarte prost la capitolul design si user experience. Cat despre favicon, la autovit.ro e default-ul de la apache, nici macar nu s-au sinchisit sa stearga .ico-ul ala de pe server. Treaba romaneasca, ce sa mai. Dar, de ce sa se lege la cap daca nu-i doare? Merge si-asa!

  2. Mihai a scris pe 9 December 2009

    Rating articol: “De ce, Doamne, de ce?!”

  3. Catalin Ilea a scris pe 10 December 2009

    @Evol: multumesc de apreciere :)
    Mai erau inca multe lucruri de luat in calcul, dar din moment ce trebuia scris un artcol si nu o teza de doctorat, m-am limitat doar la aceste cateva aspecte. Si da, intr-adevar, e treaba romaneasca, cel putin la design. Tehnic n-am gasit prea mare lucru sa le pot reprosa…

    @Mihai: iti multumesc si tie pentru apreciere si rating si chiar sunt curios in baza caror argumente iti bazezi evaluarea si rating-ul acordat :)

  4. Dr.A a scris pe 10 December 2009

    Ar fi de zis in primul rand ca mobile.de are 800 KB la o prima pagina in timp ce autovit e de 4 ori mai mic. Asta e esential in .ro unde si server side si client side banda e limitata.

    Ar merita discutat timpul de executie scripturi pe esantionul reprezentativ de browser/OS din RO dar ar insemna sa le dai lectii chiar profesorilor tai la scoala de blog. 

    :D

  5. Catalin Ilea a scris pe 10 December 2009

    Hehe :D sarut-mana pentru aprecieri si pentru interes :)

    Intr-adevar, o analiza tehnica mai aprofundata ar fi interesanta :) Poate intr-o continuare a acestui post putem sa intram mai in profunzime si in detaliile tehnice sau de trafic :)

    Dar din motive de lungime a articolului (cum ziceam mai sus, e articol, nu lucrare de dizertatie si din pacate nu puteam acoperi absolut toate aspectele) am decis sa nu iau deocamdata in calcul si in discutie absolut tot. Inclusiv pe statistici comparate apareau niste lucruri interesante legate de unici pe zi cu reprezentare in paralel pentru userii cu acelasi root de ip (pe tara) cat si pe apelarile globale (internationale), durata medie a vizitei si alte bicherii de genu’ ;)