3 December 2009 Scris de:

Blue Monday, Oradea

Blue Monday, echivalentul muzicii live şi a distracţiei maxime, a fost “conceput” de Andras Dutka, prin anul 1996. A fost gândit ca un loc pentru oamenii care doreau să aibă cât de cât tangenţă cu muzica. A început ca un club exclusiv de Jazz. Asta în cazul în care poate fi numit club. Majoritatea îl numea pur şi simplu birt, bar, pub, etc. În ziua de azi termenul de club deja duce cu gândul la o cu totul altfel de muzică: în general house.

Blue Monday era cunoscut ca acel local în care toţi cunoscătorii de muzică mergeau pentru a-şi etala diferitele talente. Serile de jam session deveniseră evenimente de maximă importanţă, în viaţa de noapte a orădenilor. Pentru cei ce nu ştiu, după spusele lui Andras, “a jamui inseamnă a cânta cu diferiţi muzicieni piese cunoscute, fără repetiţii.” E clar că spontaneitatea era elementul cheie pentru o seară de neuitat alături de trupa D-Side, trupă care a luat naştere tot la iniţiativa proprietarului, mult respectabilul domn Dutka.

Spaţiul de desfăşurare era destul de îngust. Atât de îngust, încât încăpea doar o pianină. Adică scena era cât o pianină şi un om aproape urcat pe ea şi lumini care acopereau un spaţiu mai larg decât scena, deci şi mesele de lângă, orbind şi colorând clienţii ce le ocupau. Oricum, în ciuda acestor inconveniente, lumea era foarte incântată de atmosfera creată de pianiştii: Mircea Hotvath, Varga Zsolt şi mult regretatul Claudiu Tutu Frunza, care nu lipseau în nopţile de weekend.

Blue Monday se afla pe strada R. Ciorogariu, unde  a supravieţuit în tihnă doar doi ani, “datorită” vecinilor, foarte probabil manelişti, şi a unelor probleme economice. Anii  ce au urmat nu au fost favorabili muzicii live. Mai existau totuşi muzicieni care se bucurau să ştie că puteau oricând să cânte undeva blues, pop, rock, jazz, reggae, stiluri care erau foarte populare în Europa. Astfel, acest loc al muzicii de calitate a reuşit sş se menţină pe poziţie până în 2007, când Andras a avut parte de o revelaţie. Într-o zi de vară, aflându-se la o benzinărie, lângă el a parcat proprietarul unui spaţiu de sub pasajul Vulturul Negru (de pe centru, cum zic ardelenii). Din vorbă-n vorbă, la finalul conversaţiei, spaţiul deja îi era închiriat pentru al doilea Blue Monday. Zis şi făcut. Peste tot afişe cu noul Blue Monday.

Locaţia nouă era una foarte spaţioasa, cu două nivele, cu scenă cât pentru 3 pianine, nu una, lumini multe si agreabile, trei baruri cu trei barmani “făcuţi” şi drăguţi…Deja arăta mult mai bine pentru incă alte câteva segmente ale populaţiei. Exista totuşi o mică problemă: Mirajul, clubul ce se afla înainte pe aceleaşi “meleaguri”, era unul de manele. Interesant, nu? – Cum peste noapte, un local de muzică “yacs” a ajuns unul de muzica “yami”. În Românica noastră, “e” frumoase lucrurile astea.

Oare cum arătau mândrele (în ciorăpei fini, rupţi “a la Shakira”, fuste mini, decolteuri pân’ la D-zeu şi-napoi, machiaj până la urechi şi sprâncene desenate, ce par de la depărtare reclame la McDonald’s) intrând în ritm de “dat din buric” pe o piesă semnată Whitesnake sau Toto? Nu mai conteaza. Important era faptul ca prezenţa lor acolo mai lungă de 5 minute era imposibilă. Mai ales că adesea concertau trupe ca Proconsul, care a inaugurat noua locaţie, pe 1 decembrie 2007, Luna Amară, Celelalte Cuvinte, etc. E clar că, în scurt timp, asemenea confuzii au încetat să se mai producă.

Era surprinzător pentru unele persoane, neascultătoare de muzică rock, să vadă fete îmbrăcate oarecum sexy şi băieţi mai coloraţi la haine. Concepţia majorităţii oamenilor e aceea că ascultătorii acestui gen sunt imbrăcaţi în haine negre, largi, nespălate, şi rupte daca se poate; cu părul tot negru, nepieptănat, tot nespălat, “aruncat” printre ochi. Greşit! Spre surprinderea lor, rockerul nu este sinonimul unui întreg format din înşiruirea de mai sus.

După aceste sesizări, tot mai mulţi oameni au indrăznit să devină clienţi ai noului Blue Monday. Astfel, afacerea lui Andras a început să cunoască un adevărat succes. Spaţiul cu mese şi canapele scumpe, bere la 0,33, muzica mai variată, scena mai incăpătoare, a devenit neîncăpător în cel mai scurt timp. Proiectul pornit cu desene ciudate pe pereţi, decor în dungi albe şi verzi, mese şi bănci din lemn “comode” ca cele din parc, berea la halbă… toate sunt acum doar o veche amintire.

VN:F [1.9.15_1155]
Rating: 4.7/5 (3 votes cast)
Blue Monday, Oradea, 4.7 out of 5 based on 3 ratings

Etichete: