26 November 2009 Scris de:

Catalin Ilea

Vise incinse pe patru roti

Toate-au pornit de-acum cativa ani. Americanii-s de vina, cum zice Chirila… Consumerism indus cu mesaje subliminale. Intai Need for speed: Underground. Si la scurta durata, The fast and the furious. Ambele constituie o oda, o epopee, un psalm inchinat masinilor si curselor de masini. Si cum romanu’ n-are altceva mai bun de fcut decat sa copieze din stanga si din dreapta cat, cum si unde poate, a aparut si la noi moda masinilor “tunate”.

Recunosc, e un microb foarte contagios, se raspandeste aproape viral si se tine scai dupa tine, cel care esti posesor sau simplu sofer de autoturism. Pentru romani, e o chestiune relativ noua, pentru ca la noi, evident, pana si soarele apune mai incet, din cand in cand. Si in ultimii cativa ani, cand a prins priza la public fenomenul, au aparut ateliere si magazine specializate, aproape peste noapte. Dar asta nu e un lucru neaparat rau. La fel cum in esenta lui, nici tuning-ul nu este, atata timp cat se face in limitele legii. Dar sa explic putin. Tuning-ul in viziunea mea se imparte in 2 mari categorii:

  1. styling
  2. performanta

Si cum in tarisoara noastra draga si scumpa, toate lucrurile se inteleg exact pe dos fata de cum sunt de fapt, toata lumea se gandeste la suplimente de herghelie la auzul cuvantului tuning. E o asociere proasta pe care Badea Gheorghe de la Cucuietii din Deal o face in momentul in care aude “tuning”. Eu, personal sunt fan al fenomenului de tuning, recunosc, dar ca om cu pretentii poli-neuronale nu pot sa neg nici latura negativa a fenomenului. Si ca atare, sa cuget de doua ori inainte sa fac ceva ce-ar putea sa ma coste niste drepturi, niste constinte sau niste vieti, Doamne fereste! Oarecum, sunt ciudat pozitionat in privinta problemei, pentru ca o aprob si o dezaprob partial, in acelasi timp.

Tuning exterior Partea buna a tuning-ului mi se pare partea de styling. E partea in care din punct de vedere vizual, iti poti personaliza masina cum vrei tu. La componentele de tuning exterior ai avantajul unui pret imbatabil. Pot exemplifica pe propria-mi piele ca o bara fata pentru Fiona III (ford fiesta mk6, an de fabricatie 2003) costa aproximativ 2700 RON + TVA pentru simplul fapt ca o cumpar din reprezentanta Ford. O bara fata de tuning ma costa maxim 400 Euro cu tot cu transport, vopsit, montat si manopera, adica undeva in  jurul sumei de 1600 RON. Si diferenta de 1100 RON cred ca se poate simti lejer in buzunarul oricui. Pe langa asta, odata cu diminuarea gaurii negre pe care ti-o faci in buget, poti sa-ti alegi tu cum vrei sa arate masina, din perspectiva noii piese pe care urmeaza sa ti-o montezi. Povestea se poate extinde lejer si pe partea de interior, unde se poate schimba absolut tot.

La interior vorbim deja despre detalii de comfort care fac diferenta dintre o croaziera si o incarcerare pe roti. Adica vorbesc de scaune, tapiterie, bord, placaje si furniruri, iluminare, display, amplasament, buzunare speciale, imbunatatirea liniei audio, sisteme de navigatie, adaptarea sistemului de aprindere a motorului pe baza de securizare IT prin criptarea secventei de aprindere. Aadica nu mai pornesti masina din cheie, ci o poti porni de pe IPhone, din telecomanda, din apeare vocala, biometrie sau token USB cu cheie de decriptare a secventei de aprindere. Si multe alte variante.

Excesul de cai putere dauneaza grav sanatatii Partea rea e cu schimbarile de performanta, in esenta nu prea sunt de-acord. De ce? Pentru ca te costa aproape la fel de mult ca si piesele originale, in primul rand. In al doilea rand, tot ce inseamna modificare pentru sporire de putere a masinii, fie ca vorbim de herghelia de sub capota (caii putere) fie ca vorbim de optimizarea ciclului de transmisie, fie ca vorbim de crestere ce cuplu prin soft, sau chiar si prin managementul admisiei si evacuarii pentru optimizarea arderii, toate astea necesita aprobare de la RAR. Facand miscari de genul acestora de mai sus, risti sa fi declarat pericol pe sosele si sa ti se revoce dreptul de crculatie. In primul rand pentru ca ar trebui sa platesti mai mult la stat, si statul nu se lasa fentat niciodata cand vine vorba de incasat bani. In al doilea rand, reactiile masinii se schimba radical si creste exponential riscul de momente dramatice.

Dar tuningul de performanta inseamna mai mult decat simpli cai putere, cu care nu prea sunt de-acord, avand in vedere cum sunt uzitati in general de catre amatorii de senzatii tari de pe soselele si-asa prost carpite ale patriei. Tuningul de performanta inseamna si securizare, cu care sunt de acord. Adica se poate aplica masinii o punte de rigidizare pentru imbunatatirea stabilitatii. I se pot schimba rotile (cu aprobare RAR in prealabil) pentru o mai buna manevrabilitate, aderenta, eficienta in franare si deci siguranta sporita in trafic. Tuning de performanta de asemenea inseamna directie mai buna, mai precisa, inseamna stabilitate. Poate insemna de altfel si comfort prin prisma sistemelor de amortizare, chiar si emisie mai scazuta de noxe. Lucruri cu care sunt de-acord, in esenta.

Dar cum romanul vede ca si calul din trasurile de la Neptun – doar la 3 metri in fata – fenomenul e prost inteles si toata lumea se gandeste la curse ilegale si lume interlopa. Asta desi din punct de vedere al utilitatii, al comfortului, al managementului de timp si de resurse financiare, dupa o analiza in prealabil, nici cel mai sceptic dintre conservatori nu ar putea sa nu recomande in caz de necaz folosirea pieselor de tuning. Daca toate merg in regula, in mod normal, nu ai de ce sa te legi daca nu te doare…

Si-atunci cand te doare, gandeste-te in asa fel incat sa doara cat mai putin. Si la ochi, si la buzunar, si la timp si toata lumea va fi putin mai fericita decat fusese ieri.

Sursa poza1

Sursa poza2

VN:F [1.9.15_1155]
Rating: 4.5/5 (26 votes cast)
Catalin Ilea, 4.5 out of 5 based on 26 ratings

Etichete: , , ,